SEO – Søgemaskineoptimering

Vil du gerne have flere kunder i din webshop, er det vigtigt for dig at din shop er optimeret i forhold til Google og andre søgemaskiner. Det kan du opnå med godt SEO arbejde, og det meste af dette arbejde kan du foretage selv.

SEO er dog et meget stort område at kaste sig ud i hvis man ikke har kendskab til det, og det kan blive både tidskrævende og dyrt, hvis du begynder at eksperimentere med søgemaskineoptimering selv.

Eventa kan hjælpe dig med at få optimeret din hjemmeside eller din webshop, så du kan få flere kunder. Kontakt os på telefon 70 256 512 eller mail info@eventa.dk og lad os tage en snak om hvor vi skal gå i gang med din webløsning.

Det rigtige CMS

Skal SEO virke for dig er det vigtigt at det system der styrer din side er rigtigt opbygget. Er det ikke det, kræver det meget mere arbejde for både dig og os at få din shop højere op på resultatlisten på søgemaskinerne.

Eventa CMS og Webshop er udviklet i forhold til Googles retningslinjer, og vi følger altid med i hvad Google anbefaler i forhold til Google-venlige hjemmesider.

Er din nuværende side bygget på et fornuftigt system som tillader de tilretninger som der kræves for at lave god SEO, kan vi sagtens hjælpe dig og din online løsning til højere placeringer på Google, Bing og Yahoo.

Sidens struktur

Det er vigtigt at din hjemmeside/webbutik har den rigtige struktur. Det er både i forhold til menuerne, interne links og meget mere.

Vi gennemgår din side i forhold til strukturen, og ser på hvor vi kan gøre siden bedre. Det skal jo gerne være simpelt for både mennesker og søgemaskinernes robotter at finde rundt på siden.

Det betyder at der skal bruges de rigtige html tags på de rigtige steder, og at de skal have det rigtige layout. Søgemaskinerne kigger på html tagget og dine besøgende kigger på layoutet. Hele dit websites struktur skal derfor gå hånd i hånd.

Mange hjemmesidesystemer, og specielt webshopsystemer er opbygget så der er stor sandsynlighed for at du får det samme indhold vist på flere sider. Gør dit system det, vil søgemaskinerne se på indholdet som kopier, og dermed får du ikke den gode placering i søgningerne på dine søgeord.

Med en god og simpel navigation på siden bliver det lettere at opnå gode resultater med SEO.

Husk at vi sidder klar til at hjælpe dig med at optimere din side til søgemaskinerne. Du kan blot ringe på 70 256 512 eller skrive på info@eventa.dk, og så tager vi en snak om din løsning og hvad der skal til for at du opnår online succes.

Sidens indhold

Det er yderst vigtigt at du har det rette indhold på din side i forhold til at blive fundet i søgninger på søgemaskinerne. Teksterne skal være skrevet godt, så de er læsevenlige og de skal indeholde de rigtige søgeord.

Det er vigtigt at både søgemaskiner og mennesker får noget ud af det de læser og ser, for ellers har de ikke den samme lyst til at anbefale din webshop, og komme tilbage for at kigge igen.

Hvis du har gode tekster omkring dine produkter og relationer til produkterne er der også større sandsynlighed for at du kan få nogle bloggere til at linke ind til din side.

Alt indhold på din side skal være unikt, ellers risikerer du at Google vil betragte det som en kopi, og derfor si det fra. Det kan være generelle produktbeskrivelser som bliver leveret af produktets leverandør sammen med produktet, men det kan også være den interne struktur der gør at det samme indhold bliver vist flere steder på siden.

Elementer der ikke er SEO venlige

Der findes flere forskellige ikke søgevenlige elementer der kan benyttes på hjemmesider. Det værste element er flash, som ofte vil betyde at det indhold der gerne skulle sælge dine produkter ikke bliver læst af søgemaskinerne. I værste fald er det din menu som er lavet i flash, og det kan betyde at søgemaskinernes robotter ikke kan navigere rundt på siden.

Din side kan også være opbygget med brugen af frames, hvilket på ingen måde er godt i forhold til at udføre SEO på siden.

Men en hjemmeside der er opbygget ved brug af frames eller med brug af flash elementer, vil det ofte være billigere at anskaffe sig et nyt system og påbegynde optimeringen herefter.

SEO - Søgemaskineoptimering

Brugervenligt og SEO-venligt webdesign

Det brugervenlige webdesign er og bliver mere og mere vigtigt i forhold til SEO. Der er flere og flere personer ansat ved blandt andet Google som manuelt sidder og gennemgår forskellige websider.

Når det menneskelige øje ser en side, vil designet helt bestemt have indvirkning på den samlede bedømmelse af sidens værdi.

Google og de andre holder også øje med internetbrugernes færdsel, og bliver dine brugere ved med at hoppe væk fra din side efter kun at have set en side, har de nok ikke fundet noget interessant. Det kan betyde at søgemaskinerne begynder at flytte din side ned i søgeresultaterne, da siden ikke er meget værd for de besøgende.

Mange besøgende hopper fra hvis designet ikke er brugervenligt og pænt, og det er derfor et must for dig at du og din side følger med tiden hvis du vil være i toppen af søgeresultaterne.

Husk også at tænk på om din målgruppe kunne være personer som oftere benytter smartphones og tablets når der skal handles online, for så bliver det nok nødvendigt med et responsive webdesign.

Er du klar til at påbegynde dit samarbejde med Eventa omkring SEO så giv os et prej på 70 256 512 eller info@eventa.dk

Søgemaskinevenlige produktbeskrivelser

Dine produktbeskrivelse SKAL være unikke. Det er ganske let at benytte producenternes beskrivelser, og specielt hvis man skal oprette mange produkter på en gang. Problemet er bare at der er mange webshop ejere som ikke føler at det er tiden værd at skrive unikke produktbeskrivelser og derfor bruger den standardbeskrivelse som producenten leverer.

Hvis du benytter den samme beskrivelse af dine produkter som andre før dig benytter, vil søgemaskinerne kunne se at det er en kopi, og derfor vil dine produktsider med standardbeskrivelser næppe være i top 100 i søgeresultaterne.

Her vil det ofte være dig der er den bedste til at udføre optimeringen af siden. Du ved forhåbentligt meget mere om dine produkter end vi gør, og derfor vil du også kunne skrive meget mere og bedre om produkterne end vi kan.

Det vi oftest hjælper med er guidning til hvordan dine produkttekster skal skrives, hvad der er vigtigt i forhold til at tiltrække mulige kunder til webshoppen, og hvilke søgeord du skal slå på i dine tekster.

Vi læser gerne teksterne igennem, hjælper med stavefejl osv. Har du problemer med at skrive dine tekster selv, kan vi også skrive produktbeskrivelserne for dig ud fra nogle nøgleord som du giver os.

Links

For at komme øverst i søgemaskinernes resultater skal din webshop/hjemmeside have nogle indgående links. De indgående links ser søgemaskinerne som anbefalinger af din side, og jo flere anbefalinger en shop har, jo større værdi må den have.

Der er mange måder man kan få links til sin side på og der er stor forskel på værdien af disse links. Nogle links bliver betegnet som gode links og andre som dårlige. Det hele afhænger af mange faktorer som søgemaskinerne opstiller i forhold til den side som linket kommer fra. For at SEO virker i forhold til indgående links, skal du have både gode og dårlige links.

Der er mange steder hvor du kan få links fra, men hvis du ikke har styr over hvordan du bedst opbygger dine indgående links, kan du virkeligt blive straffet af søgemaskinerne. Så du kan både vinde og tabe meget ved at eksperimentere med at oparbejde dine indgående links.

Du skal også have udgående links for at du får succes med SEO. Hvis din side ikke har nogen udgående links vil alt trafik der kommer til din side stoppe der, og den eneste mulighed for trafik er tilbage. Det er der ikke nogen der kan være tilfredse med, og slet ikke internettet som helhed, da der skal være links for at internettet fungerer.

Fast pris på SEO

Vi kan ikke på forhånd give en fast pris på SEO i forhold til din side, men vi kan lave en analyse at dit site og herefter give et uforpligtende tilbud på at udføre SEO for dig og din virksomhed.

Prisen kan selvfølgeligt varieres på det langsigtede SEO, da vi kan skrue op eller ned for tidsforbruget, og dermed også for den pris du skal betale for optimeringen af din side.

Ring til os på 70 256 eller send en mail på info@eventa.dk og lad os kigge på din nuværende løsning.

De rigtige søgeord

Nogle søgeord er mere rigtige i dine øjne end i dine kunders øjne. Mange af disse ”forkerte” søgeord opstår ved at det samme produkt har et navn blandt professionelle mens det har et andet navn blandt forbrugerne.

Det er vigtigt for dig at du sælger det rigtige produkt, og det rigtige produkt har det navn som slutbrugeren kalder produktet.

Når din side skal søgemaskineoptimeres er det derfor vigtigt at du har nogle andre end de interne til at kigge på sidens indhold, så der kommer de søgeord med som der bliver søgt på.

Hvordan udnytter konkurrenterne SEO?

Hvilke af dine konkurrenter klarer sig bedst på søgemaskinerne på de søgeord som du gerne vil blive fundet på? Lad os kigge dine konkurrenter efter i sømmene for dig, for det kunne jo være at de gjorde noget rigtigt i forhold til jeres branche som du også kunne drage fordel af.

Vi har værktøjer som kan analysere dine konkurrenters sider, så vi ved hvad de gør for at optimere. Det kan vi drage fordel af i forhold til det SEO-arbejde der skal udføres på din løsning.

Sociale medier

De sociale medier skaber både trafik og hjælper dig med at optimere din webløsning i forhold til søgemaskinerne. Udnytter du de sociale medier optimalt, eller er der nogle ting du kan gøre bedre?

Vi kan hjælpe dig med at gøre tingene rigtigt og udnytte de muligheder som de sociale medier og Social SEO / Social Media Marketing giver dig i forhold til online marketing.

Lad os komme i gang med samarbejdet om markedsføring og SEO ved at skrive til Eventa på info@eventa.dk eller ringe på 70 256 512.

Har du en blog?

Det er i hvert fald en meget nyttig ting at have en blog. Dels kan du udbrede budskabet om dine produkter, men du kan også hvis du er dygtig skubbe dine konkurrenter længere i på søgemaskinernes resultater ved at få din blog og din shop til at komme frem over dine konkurrenter.

Der er mange ting som en blog kan bruges til i forhold til SEO, og udover at komme i toppen af søgemaskinerne med flere resultater og promovere dine egne produkter eller din webshop, kan du også bruge din blog i arbejdet med linkbuilding og meget andet.

Du opnår lettere succes med optimering af din webshop i forhold til søgemaskinerne når du også har en blog. Læs os hjælpe dig med at opsætte en blog hvis du ikke allerede har en.

En blog kan eksempelvis være som denne: www.ogdermedbasta.dk hvor der skrives om alt fra private ting til erhvervsmæssige ting, men det kan også være en mere integreret blog på selv hjemmesiden / webhsoppen som denne: http://www.boynq.dk/blog_69.html hvor der kommer nyttig informationer omkring test af produkter, nyheder og andet produktrelevant information.

Konverteringsoptimering

Med godt udført SEO vil du kunne tiltrække mange besøgende til din side, men besøgende er ikke nødvendigvis attraktive i sig selv. Hvis besøget ikke resulterer i et salg, et indgående link eller andet du kan bruge i din online forretning, er en besøgende blot en besøgende.

Jo flere besøgende din side får, jo større er sandsynligheden for at du også får en kunde. Men hvorfor lade det være helt tilfældigt om dine besøgende konverterer til kunder.

Dine sider skal optimeres så de konverterer bedst muligt, og der er flere forskellige faktorer der spiller ind i forhold til konverteringsoptimering. Det vigtigste er at den besøgende kan se produktet, prisen og hvordan man kommer videre. Her spiller det brugervenlige design og de rigtige produktbilleder meget ind.

Analyse af dine besøgende

Skal din side op i superligaen i forhold til at tiltrække besøg og konvertere dem til kunder, er det vigtigt at analysere SEO arbejdet løbende. Google har udarbejdet en række online værktøjer som Google Analytics, Google Webmaster Tool og andre som er meget vigtige for at arbejdet med søgemaskine optimeringen kommer til at fungere uden at det bliver alt for dyrt. Vi hjælpe med at opsætte disse systemer så der bedre kan måles på effekten af optimeringen og der lettere kan findes frem til potentielle farer på siden.

Konverterer din webshop nok besøgende til kunder eller skal vi have en dialog om hvordan du får flere kunder i din webshop. Ring på 70 256 512 eller skriv på info@eventa.dk Så finder vi en løsning på konverteringsoptimering og/eller SEO for din webshop.

Microsites og øvrige informationssites

Det er værd at overveje brugen af microsites eller andre informationssites når det kommer til online marketing og SEO. Har du stor viden omkring emner nær dit produkt, dit brand eller lignende men som ikke direkte kan bruges på din hjemmeside / webshop, kan et microsite eller større informationssite være det helt rigtige medie til at promovere dit produkt, dit brand og din hjemmeside.

Eksempelvis kan et site som http://begynderhaven.dk der handler om haven overordnet, bruges til at promovere mange forskellige produkter indenfor områder som:

Overvågning af søgeord

Har du nogle bestemte søgeord du gerne vil være i top på, kan vi tilbyde overvågning af disse søgeord i forhold til Google, Bing og Yahoo. Det er op til dig hvor mange søgeord der skal overvåges og hvor ofte overvågningen skal køre.

Overvågning af søgeord er ikke noget der er direkte SEO, men det gør at man hurtigere kan blive opmærksom på et potentielt problem, og dermed sætte optimeringen ind inden at det har kostet for meget omsætning.

Når du vil i gang med at have din side søgemaskineoptimeret ringer du blot til Konsulenthuset Eventa på 70 256 512, sender en mail til info@eventa.dk eller kontakter vores SEO konsulent - Martin Kjærgaard Jensen

SEO venlig url

Hvis du ser øverst i din browser nu, kan du se adressen på denne hjemmeside (www.eventa.dk/....) Der hvor prikkerne er skal der gerne stå et ord som hjælper til forståelsen af indholdet på siden. Det gælder både Google, Bing, Yahoo, og de personer som søger - Det er vigtigt at man kan se hvad det er man finder.

Nu er det ikke for at hænge nogen ud, og vi har fået lov til denne henvisning til en side uden SEO venlig url. Når man ser en url der slutter på /?kid=7&oid=28 kan søgemaskiner og mennesker ikke regne ud hvad indholdet er? Klikker du på linket her http://www.opskrift-online.dk/?kid=7&oid=28 kommer du til en opskrift på bøfsandwich med brun sovs. Det kunne url'en godt have vist hvis hjemmesiden var sat op til at kunne vise SEO venlige url'er.

Modsat kan man klikke på dette link http://www.byggeri-info.dk/materialer/doere/indvendige-doere/ hvor man allerede inden man klikker næsten kan regne ud hvad det er man bliver præsenteret for. Det handler om byggeri, materialer, og indvendige døre når man kigger på url'en.